maandag 16 februari 2015

Follow my mission

Om negen uur met koude neus en wangen binnen stappen, kids op school, een vers brood onder de arm (verpakt in papier!) en voor vandaag alweer een kleine drie kilometer in de benen. Yes!

Nine o'clock this morning with cold nose and cheeks, kids at school, a fresh bread under the arm (wrapped in paper!) and already a small three miles in the legs. Yes!


Maar even terug naar mijn vorige bericht: de bewustwording van ons plastic verbruik. Zoals ik al vertelde deed ik een deel van mijn boodschappen weer eens op de markt. Lopend, met van huis een linnen tas (geen plastic), óp naar de aardappelboer. Waar ik even geen erg in had: alle aardappels liggen dan wel zo mooi los op een grote hoop; als de boer het juiste gewicht aardappels heeft afgewogen... "Wilt u het direct in deze tas stoppen?" En ik reikte hem mijn linnen tas aan. "Túúrlijk! Geen probleem!" Yes! De eerste eliminatie is binnen  ;o)

But back to my last post: the awareness of our plastic consumption. As I told you I did some of my groceries at the market. By foot, with a linen bag (not plastic), running off to the potato farmer. But one thing I didn't think off: all potatoes are so beautiful loose in a heap; if the farmer has weighed the right weight, the potatoes go into... "Would you please do them directly in this bag?" And I handed him my linen bag. "Sure! No problem!" Yes! The first elimination is a fact  ;o)


Even langs de wolkraam: de marktvrouw weet stiekem al dat ik bij haar nooit een tasje wil hebben en ik stop de twee bollen zo in mijn (lederen) schoudertas. De tweede eliminatie is een feit. Nog even langs de notenkraam (rozijnen in een papieren zak), de kaasboer (heerlijke geiten- en schapenkaas in een stuk papier met plastic, maar veel minder plastic dan een verpakt stuk supermarktkaas) en als laatst nog even langs de kruidenkraam. Tja.. daar kwam ik niet onderuit: zaad zit in een klein plastic zakje.. Zou ik die misschien ook zelf... We zoeken het uit!  ;o)

I make a stop at the yarn stall: the market woman secretly knows already that I will never have a bag and I put the yarn in my (leather) shoulder. The second elimination is also a fact. A little walk to the nuts stall (raisins in a paper bag), the cheese maker (delicious goat and sheep cheese in a piece of paper with plastic, but much less plastic than a packaged piece supermarket cheese) and finally a stop at the spice stall. Well .. I did not get out: seed is in a small plastic bag... Maybe I can... We'll find out! ; o)


Al met al viel het me niet tegen. Ik denk dat het met nog wel meer dingen kan: sowieso de groenten en het fruit, maar die had ik deze keer niet nodig. Oja! Ik ging nog naar de kippenboer! Wat me daar gebeurde?! "Zegt u 't maar" "Welk nummer hebben uw eieren?" "Nummer?? Eieren?? Weet ik veel!" "Nou.. dat zou u toch wel moeten weten.. U verkoopt ze tenslotte.." Ik heb uiteindelijk wel zes scharreleieren (in een gebruikte doos) mee genomen, maar nee, deze man heeft voor mij afgedaan!

All in all I am not disappointed. I think that I can do this with even more things: vegetables and fruit, but I didn't need them this time. Oh! And I went to the chicken farmer! But what happened there... "May I help you?" "Yes, what number have your eggs?" (In Holland all eggs have a hallmarking: organic, freerange etc.) "Number?? Eggs?? How would I know!" "Well... I think that you would be the one to know that.. You eventually sell them.." I did end up with six eggs (in a used box), but no, this farmer is definitely out of the picture!


Het is dus nog even een zoektocht. Wat is te doen, waar doe ik goed aan. Stukje bij beetje, stap voor stap. Hier en daar misschien een foutje, maar hey.. daar leren we weer van!

Nog even snel een tas uit de kast, wat (gratis) verse groenten en fruit scoren en óp naar een afspraak. Binnenkort misschien wat meer hierover, maar dat horen jullie nog. Fijne dag vandaag!

So it all still is a quest. What to do, what's right and best. Step by step. There might be made a mistake or two, but hey.. everytime we learn!

For now I quickly grab a bag out of the closet to score some (free) fresh fruit and vegetables and running off to an appointment. Perhaps soon more about that, but you'll hear. Have a nice day!

3 opmerkingen:

  1. Voor de kaas heb je van die doeken :) Ik wil ook heel graag meer en meer gaan halen op de markt, al is hier ni echt een fijne markt. Kaas kan ik bij de kaaswinkel halen, groente haal ik tegenwoordig bij de bio winkel :) Daar kun je dus ook alles los kopen.

    Maar helaas was hier het even ingedut, vanaf volgende week gaan we maar eens weer vol goede moet beginnen... (volgende week omdat de audit deze drie dagen wel zo veel energie vraagt dat mijn kaarsje gedoofd is voor ik amen kan zeggen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk blog. Net ondekt, 5 min. geleden dus.
    Mss idee voor losse kruiden: kleine goedafsluitbere doosjes of neem een kruiden potje mee.
    Hier kun je ook los kruiden kopen maar in een plastic zak doen dus. Zal het eens aankaarten om papieren zakken te gebruiken. Of ze luisteren is punt 2.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen