donderdag 22 januari 2015

The point is..

Zo ben je oké.. en zo ben je het niet.. Prima.. Maar waarom ik mijn (misschien wat lugubere) verhaal hier vorige week toch met jullie wilde delen? Well.. een week verder ben ik nu. Een week nadat ik een bezoek aan de dokter bracht, zit ik nog steeds thuis, kan ik maar mondjesmaat bewegen en ben ik maar wát blij met de hulp van mijn gezin en familieleden. Want om heel eerlijk te zijn; zonder die goede zorg en helpende handjes...

Now your okay.. and now your not.. Fine.. But why did I want to share my (maybe some lurid) story here with you guys? Well.. it's been a week now. One week after I visited the doctor, I'm still at home, I can hardly move, but I am very happy with the help of my family and relatives. To be honest; without that proper care and helping hands...



Omdat ik niet 'ziek-ziek' was, maar 'alleen maar' bij elke kleine beweging fikse pijn voelde, zat er niets anders op dan me zo goed en kwaad als het kon zittend op de bank te vermaken. Met binnen handbereik een paar boeken, tijdschriften en (uiteraard!) een breiwerk, lukte het me aardig de eerste uren door te komen. In combinatie met wat televisie (stuur mij er nu maar op uit voor een Bargain Hunt of jacht a la Alaska's Last Frontier..) en nieuwerwetse spelletjes (ik blijk best aardig in HayDay en Farm Heroes te zijn..) redde ik me aanvankelijk aardig, maar toch..
Het hele gebeuren heeft me flink aan het denken gezet: wat fijn dat we zo'n grote voorraad voedingsmiddelen achter de hand hebben. Wat fijn ook dat we niet terug deinzen van (even) wat minder luxe op ons bord en wat héérlijk om goede familiebanden te hebben!

Because I wasn't 'sick-sick', but 'only' felt a stiff pain every small movement I made, there was no other thing for me to do than sitting on the couch. With a few books, magazines and (of course!) a knitwork, I managed to get through the first few hours. Combined with television (you can send me out now for a Bargain Hunt or real hunt a la Alaska's Last Frontier..) and newfangled games (like Hayday and Farm Heroes ..) I initially managed some days, but still..
This thing - being glued to the couch - has given me a lot to think about: I'm glad we have such a large stock of food on hand. How thankful I am we don't shy away from (even) less luxury on our plate and what a wonderful thing to have good family ties!



Het punt van mijn verhaal: binnen no-time kan elk 'steady' leventje een draai krijgen. Een kleine verandering of juist een grote slag. Het zij door ziekte, een noodlottig ongeval. Noodweer buiten de deur of een aanslag om de hoek...

Wij hebben ons door uitval van een spil van het gezin nog prima weten te redden; een volle week zonder vers gebakken brood op de plank, maar gelukkig wel een gezin met goed gevulde magen. Zouden we het ook langer uitgehouden hebben? Was dit vast een kleine oefening voor misschien straks een nog grotere uitdaging? We zullen het zien. Voor nu proberen we te leren van de kleine hobbeltjes waar we deze week tegenaan gelopen zijn (te weinig ontbijtgranen bijvoorbeeld) en hopen uiteraard er niet nog eens voor te hoeven komen staan.

The point of my story is: in no time, any steady life could get a turn. A small change or just a great battle. Whether by disease, a fatal accident. Storms outside the door or an attack around the corner...

It is good to know that by absence of a family member we can go without fresh baked bread on the table, but still give everyone a well-filled stomach. But can we manage an even longer period of time? Was this week a little exercise for maybe an even bigger challenge later on? We'll see. For now we try to learn from the little bumps we have ran into this week (like for example the lack of enough cereals) and obviously we hope to never have to face anything bigger than this.



Misschien een wel te verwachten vraag vanaf deze kant, maar kan jij jezelf en je geliefden een week lang redden zonder enige boodschappen te doen? Zijn jullie voorbereid op een onverwachte kink in de kabel? En zo ja.. wat is dan jullie 'tactiek'? Voldoende voedingsmiddelen, basics, medicatie? Ben benieuwd!  ;o)

Perhaps a question to be expected from this side, but would you be able to save yourself and your loved ones for one whole week without shopping? Are you prepared for an unexpected hitch? And if so.. what is your "tactic"? Sufficient foods, basics, medications? Curious!  ;o)

5 opmerkingen:

  1. Een eerlijk antwoord, nee helaas nog niet... Ik zou wel een brood kunnen bakken, soep kunnen eten en stoofperen eten. Maar helaas verder hebben wij niet echt een voorraad. Aankomend tuinseizoen hoop ik meer te kunnen inmaken, ik wil wat rijst en pasta betreft wel wat groter inkopen (nu ook omdat we biologisch willen eten, ow ja ik hihi)

    Zouden we een week kunnen redden, net aan... Maar zou wel echt super eentonig worden!

    Ik hoop dat je je gouw iets beter voelt, je breiwerk word wel echt prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het in ieder geval weer wat beter met je gaat en nee, ik zou aangewezen zijn op hulp van familie en/of vrienden, dat weet ik wel... maar alleen maar voor brood en beleg, avondeten ligt er genoeg in de vriezer... dat dan weer wel...
    Succes verder nog...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vervelend dat je je zo belabberd voelt. Van een ontsteking kun je erg ziek zijn. Vorige zomer heb ik twee maanden ziek gelegen met een kaakontsteking. Soms kon ik wat doen maar ik heb ook veel op bed gelegen. Ik wist niet dat een mens zo ziek kon zijn. Voorraad is hier vaak wel genoeg maar Man is niet van het koken. Kinderen hebben het druk, en nee, geen familie of behulpzame buren. Ik denk er maar niet teveel over na en vertrouw er maar op dat het vaak wel goed komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben een flinke voorraad, en medicijnen bestellen we bij als de laatste verpakking aangebroken wordt. Maar het hangt ook af van de aard van de hobbels die je tegenkomt. Als een gezinslid door ziekte de gewone voeding niet meer verdraagt bijvoorbeeld, heb je aan je gewone voorraad weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte ermee meid! Fijn dat je zoveel hulp hebt! Als ik uitval zou het hier heel snel kant en klare pizza worden ben ik bang. En veel fruit, dat wel

    BeantwoordenVerwijderen