zaterdag 8 november 2014

Sla & Tomaatjes

Waarschijnlijk heeft iedereen het wel; een gerecht wat binnen het gezin of de familie een ware 'hit' is. Bij ons is het niet anders. Hier in huis zijn we gék op sla en tomaatjes. Vraag me niet hoe het ooit zo gekomen is, maar dit 'gerecht' komt zo vaak als het kan voorbij.

Wat is er nu zo bijzonder aan sla en tomaatjes, vraag je je af? Nou.. bekijk dit gerecht eens als een combinatie van verschillende voedingsmiddelen. Eet je 'alleen maar' sla en tomaten, of eet je stiekem toch wat meer?

Neem de sla die vandaag op tafel stond:


Allereerst de basis: sla en tomaatjes. In alleen al de sla zit vitamine A, B11 (foliumzuur) en C. Daarnaast vind je er ook nog de twee mineralen ijzer en kalium in. De tomaatjes bevatten naast kalium, foliumzuur en vitamine B6 en C ook nog de antioxidanten bètacaroteen, fytoeen en fytoflueen. Dat is al een berg 'good food' in één gerecht, vind je niet? Maar het kan nog meer!

Ja hoor, want vanuit hier gaan we 'spelen' met ons eten. Wat ligt er nog op voorraad? Vandaag was het gerookte kip en wat pijnboompitten. Ok.. die kip, daar zitten nou niet bepaald veel in, maar wat dacht je van die pitten? Mangaan (bij 100 gram 383% van ons ADH!*), koper (147%), fosfor, ijzer, magnesium en zink. Dat is wat hé?!

Om dit bij elkaar gesprokkelde gerecht nog nét een tikje aantrekkelijker te maken, maak ik er een dressing bij van wat extra vierge olijfolie, balsamicoazijn, (zee)zout en zwarte peper. Of - zoals je wilt - de antioxidanten vitamine E, hydroxytyrosol, tyrosol en oleuropeïne  ;o)

Misschien ben je niet zo'n sla-liefhebber als dat wij dat hier zijn, maar nu met in het achterhoofd de kennis der vitaminen, mineralen en verschillende antioxidanten.. Misschien eens als bijgerecht proberen?  ;o)

*  ADH - Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid
** Bron voedingsmiddelen: infonu.nl

1 opmerking:

  1. Het is lekker en heel goed voor ons, hier ook regelmatig op tafel hoor...
    Ik wens je een heel mooie zondag,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen